THE CAREER OF ANÍSIO TEIXEIRA BETWEEN 1935 AND 1946

A STORY TOLD THROUGH HIS CORRESPONDENCE WITH MONTEIRO LOBATO AND FERNANDO DE AZEVEDO

Authors

Keywords:

Anísio Teixeira, Correspondence, Career

Abstract

The purpose of the present text is to emphasize in Anísio Teixeira’s career, cycles that permit to observe moments, ideas and phases of his biography. For that, it is valid to observe that the idea of cycles is not related only to a way of bibliographical delimitation of Anísio’s life, for it aims to put in a perspective the way of formation of this educationalist’s thoughts and positions. Thus, his correspondence with Fernando de Azevedo and Monteiro Lobato is taken as a production that crosses different phases of his career, permitting us to observe how his posture and convictions are preserved or altered over the time, especially during the period he was apart of the public life between 1936 and 1946.

Author Biography

Sérgio César Fonseca, Paulista State University UNESP

Possui graduação em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1996), mestrado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2001), doutorado em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2006) e pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). É Livre-Docente em História da Educação pela Universidade de São Paulo (USP), na Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto (FFCLRP). É professor na Universidade de São Paulo (Professor Associado), em Ribeirão Preto, no Departamento de Educação, Informação e Comunicação, atuando também no Programa de Pós-Graduação em Educação. 

References

BOMENY, Helena. Os intelectuais da educação. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2001.

CARVALHO, Marta Maria Chagas de. A escola e a República. São Paulo: Brasiliense, 1989.

CUNHA, Marcus Vinícius da. John Dewey: a outra face da Escola Nova no Brasil. In: GHIRALDELLI JR., Paulo (org.). O que é filosofia da educação? Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Ideologia e educação brasileira: católicos e liberais. São Paulo: Cortez & Moraes, 1978.

GANDINI, Raquel P. C. Tecnocracia, capitalismo e educação em Anísio Teixeira (1930–1935). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1980.

GERIBELLO, Wanda Pompeu. Anísio Teixeira: análise e sistematização de sua obra. São Paulo: Atlas, 1977.

GOMES, Ângela de Castro (org.). Capanema: o ministro e seu ministério. Rio de Janeiro: Editora FGV; Bragança Paulista: Editora USF, 2000.

LEAHY, Cyana. A educação literária e as políticas oficiais. In: LEAHY, Cyana. Leitura literária e mediação escolar. Belo Horizonte: UFMG, [s.d.]. p. 53.

MESERANI, Samir. O intertexto escolar: leitura, aula e redação. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2002. p. 14.

MURTA, José Guerreiro. Educação Literária: quem lê e quem escreve – o que se lê e o que se escreve. Lisboa: [s.ed.], [s.d.].

NUNES, Clarice. Anísio Teixeira: a poesia da ação. Bragança Paulista: EDUSF, 2000.

PAGNI, Pedro Ângelo. Do "Manifesto de 1932" à construção de um saber pedagógico – ensaiando um diálogo entre Fernando de Azevedo e Anísio Teixeira. Ijuí (SC): UNIJUÍ, 2000.

ROCCO, Maria Tereza Fraga. Literatura-ensino: uma problemática. São Paulo: Ática, 1992. p. 109.

TEIXEIRA, Anísio. A educação e a crise brasileira. São Paulo: Editora Nacional, 1956.

TEIXEIRA, Anísio. Educação para a democracia. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 1997.

VIANNA, Aurélio; FRAIZ, Priscila (orgs.). Conversa entre amigos: correspondência escolhida entre Anísio Teixeira e Monteiro Lobato. Salvador: Fundação Cultural do Estado da Bahia; Rio de Janeiro: FGV/CPDOC, 1986.

VIDAL, Diana Gonçalves (org.). Na batalha da educação: correspondência entre Anísio Teixeira e Fernando de Azevedo (1929‑1971). Bragança Paulista: EDUSF, 2000.

Published

2005-10-30

How to Cite

Fonseca, S. C. (2005). THE CAREER OF ANÍSIO TEIXEIRA BETWEEN 1935 AND 1946: A STORY TOLD THROUGH HIS CORRESPONDENCE WITH MONTEIRO LOBATO AND FERNANDO DE AZEVEDO. Patrimônio E Memória, 1(2), 52–73. Retrieved from https://seer.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/4016