MODERNIDADE E QUALIDADE DE VIDA
IMAGENS DA CIDADE DE MARINGÁ SOB A ÓTICA DE PINTORES DA REGIÃO.
Keywords:
City, Art, RepresentationAbstract
This article seeks to present the research “The modern Maringá in the artists’ of the city pictorial representations”, whose objective is centered in the rising and systematization of works returned for the registration of the urban space of the city and of the alterations of the local landscape, in the second half of the century XX.
References
AUMONT, Jacques. A imagem. Campinas: Papirus, 1999.
BENEVOLO, Leonardo. História da arquitetura moderna. São Paulo: Perspectiva, 2001.
CARDOSO, Ciro Flamarion; VAIFAS, Ronaldo. Domínios da história: ensaios de teoria e metodologia. Rio de Janeiro: Campus, 1997.
COLI, Jorge. A pintura e o olhar sobre si: Victor Meirelles e a invenção de uma história visual no século XIX brasileiro. In: FREITAS, Marcos Cezar de. Historiografia brasileira em perspectiva. São Paulo: Contexto, 2001. p. 375-376.
DE EUGÊNIO, Marcos Napolitano. História e arte, história das artes, ou simplesmente história? In: SIMPÓSIO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE HISTÓRIA, 1999, São Paulo. História: fronteiras. São Paulo: Humanitas / FFLCH / USP: ANPUH, 1999.
DIAS, Reginaldo Benedito; GONÇALVES, José Henrique Rollo (orgs.). Maringá e o norte do Paraná: estudos de história regional. Maringá: EDUEM, 1999.
FABRIS, Annateresa. Redefinindo o conceito de imagem. In: Dossiê: arte e linguagens. Revista Brasileira de História, São Paulo: Anpuh/Humanitas, v. 18, n. 35, 1998.
FAGUNDES JR., Carlos E. Uchôa. O beijo da história: Picasso como emblema da contemporaneidade. São Paulo: Editora 34, 1996.
GOMBRICH, E. H. A história da arte. Rio de Janeiro: LTC Editora, 1993.
GONÇALVES, José Henrique R. Trabalhando com fontes orais: reflexões a partir de uma pesquisa em andamento: “caboclo” e “pioneiros” em Maringá (1937-1953). Caderno de Metodologia do Departamento de Fundamentos da Educação. Maringá: UEM, 1991.
GUINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas e sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Vértice, 1990.
JOLY, Martine. Introdução à análise da imagem. Campinas: Papirus, 1996.
LUZ, France. O fenômeno urbano numa zona pioneira: Maringá. Maringá: Prefeitura Municipal de Maringá, 1997.
METZ, Christian. Au-delà de l’analogie, l’image. In: Communications, n. 15. Paris: Seuil, 1970.
PAULA, Zueleide Casagrande de. O verde que se quis. Cadernos de Metodologia e Técnica de Pesquisa, n. 7. Maringá: UEM, 1996.
PANOFSKY, Erwin. Significado nas artes visuais. Tradução de Maria Clara F. Kneese e J. Guinsburg. São Paulo: Perspectiva, 1979.
PELEGRINI, Sandra de C. A. Cultura y Patrimonio Histórico. Estrategias de conservación y rehabilitación del paisaje urbano y centros históricos latinoamericanos. Latinoamérica. Revista de Estudios Latinoamericanos. México: CCyDEL-Universidad Nacional Autónoma de México, 2004.
PESAVENTO, Sandra Jatahy. O imaginário da cidade: visões literárias do urbano. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2002.
PORTINARI, João Cândido. Projeto Portinari. Estudos Avançados, São Paulo: IEA – USP, v. 14, n. 38, p. 373-377, 2000.
REGO, Renato Leão. O desenho urbano de Maringá e a ideia de cidade-jardim. Acta Scientiarum, Maringá, v. 23, n. 6, p. 1569-1577, 2001.
SILVA, Zélia L. Os dilemas da pesquisa: as fontes oficiais e a imagética. In: DI CREDDO, Maria do Carmo S. (coord.). Fontes históricas: abordagens e métodos. Assis: Edunesp, 1996.
SILVA, Zélia L. A República dos anos 30: a sedução do moderno. Londrina: Editora da UEL, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2005 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.